Elizabeth Edmondson
Iris Bol Marcel Rouwé
The art of love
Amsterdam: De Boekerij, 2008
383 p.
9789022549520

Met Villa Rivièra zorgt Elizabeth Edmondson voor een waardige opvolger van Villa Dante, verschenen in 2007. De lezer wordt ondergedompeld in het verhaal op het ogenblik dat de 25-jarige Polly Smith, een talentvolle maar zeer arme kunstenares, in het grijsgrauwe Londen van 1933 een paspoort aanvraagt om op huwelijksreis naar het buitenland te kunnen gaan met dokter Roger Harrington, haar verloofde. Ontsteld verneemt ze dat haar identiteit niet de echte is. Haar moeder is haar tante en haar echte vader is onbekend. Wanneer haar verloofde onverwacht naar Amerika vertrekt, gaat ze in op de uitnodiging van haar vriend Oliver om een tijdje in Zuid-Frankrijk te logeren in de villa van zijn vader. Daar verblijven ook een aantal gefortuneerde dames en heren, zodat ze zich aanvankelijk op haar ongemak voelt. Door het licht en de kleuren in deze zonnige streek gaat Polly beter schilderen en zich ook beter voelen. Ze ziet in dat haar verloofde niet de ware is en treurt niet als ze v…Lees verder
De arme, maar getalenteerde kunstenares Polly Smith vraagt in 1933 een paspoort aan, omdat ze naar het buitenland wil. Tot haar ontzetting komt daarbij aan het licht dat ze niet is wie ze denkt te zijn: haar moeder is haar tante en haar vader is niet haar vader. Haar verloofde, een saaie arts, vertrekt onverwacht uit het grauwe Londen en Polly aanvaardt de uitnodiging van haar vriend Oliver om in de villa van diens vader in Zuid-Frankrijk te gaan logeren. Aangezien Olivers vader jonge kunstenaars steunt, kan Polly er naar hartelust tekenen en schilderen. De ontwapenende Polly tuimelt van de ene verwikkeling in de andere. Kunst en kunstvervalsing, speurwerk en romantiek gaan hand in hand, en kleuren spelen een toonaangevende rol: Londen is grauw en grijs, de Franse kust aan de Middellandse Zee is kleurrijk en licht. Beeldrijke woordkeuze, oog voor detail, frisse dialogen, fijne karaktertekeningen en mooie beschrijvingen bepalen de sfeer van het boek. Het verhaal en zijn ontknoping moge…Lees verder